Βιντεοστιγμιότυπο. Ευγενική παραχώρηση των καλλιτεχνών

Ο όρος Ζαούμ στον τίτλο του έργου, επινοήθηκε το 1913 από τον ποιητή Αλεξέι Κρουτσόνιχ -προέρχεται από τη σύνθεση των δύο λέξεων Ζα και Ουμ που στα ρωσικά σημαίνουν πέραν και νους/λόγος αντίστοιχα-, και αναφέρεται στους γλωσσικούς πειραματισμούς της «υπέρλογης» ποίησης του Ρώσου φουτουριστή. Η ποιητική γλώσσα Ζαούμ είναι μια μουσικο-ηχητική κατασκευή πρωτογενών λέξεων χωρίς δεδομένο σημασιολογικό περιεχόμενο. Χρησιμοποιεί συντακτικές και φωνητικές παραμορφώσεις και μετατοπίσεις από την κοινή γλώσσα, αναζητώντας την επιστροφή στο πρωταρχικό νόημα και την απελευθέρωση της δημιουργικής φαντασίας.
Στη βιντεοεγκατάσταση που γυρίστηκε στο Rostov-on-Don στη νότια Ρωσία, και πραγματεύεται έννοιες ελευθερίας και συλλογικότητας, ακούγονται υπέρλογα ποιήματα από Ρώσους ηθοποιούς με φόντο κτίρια-σύμβολα του σοβιετικού κονστρουκτιβισμού, αποσπάσματα από την πρώτη Ζαούμ όπερα Νίκη επί του Ήλιου με μουσική του Μιχαήλ Ματιούσιν (1913), αλλά και την Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκι. Οι καλλιτέχνες επανεπισκέπτονται επίσης το φιλμ του 1929 Το παλιό και το νέο-Η γενική γραμμή του Σεργκέι Αιζενστάιν, και εμφανίζουν τη βασική ηρωίδα Μάρφα να μεταμορφώνεται σε φεμινίστρια και Ζαούμ.
Οι αναγνώσεις Ζαούμ που εισβάλλουν ως εμβόλιμες ασκήσεις ελευθερίας και διαφορετικότητας στο ετερογενές και αντιφατικό πολιτικοκοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον της σημερινής Ρωσίας, λειτουργούν ως ετεροτοπίες ατομικής εξέγερσης, προμηνύοντας κάτι που δεν έχει ακόμη έρθει ή που μπορεί να έρθει.

Σόνια Λίμπερ & Ντέιβιντ Τσέσγουερθ

Μελβούρνη, 1959. Στόουκ-ον-Τρεντ, Ηνωμένο Βασίλειο, 1958. Ζουν και εργάζονται στη Μελβούρνη, Αυστραλία.
leberandchesworth.com

Zaum Tractor [Τρακτέρ Ζαούμ], 2013

Βιντεοεγκατάσταση: δικάναλο HD βίντεο, 5.1 ήχος, 26′

Ευγενική παραχώρηση των καλλιτεχνών